Welke verzekering op zonnepanelen geeft je zekerheid?

Het is natuurlijk makkelijk om te zeggen: mijn product heeft 10 jaar verzekering en dat van m’n concurrent maar 5. En hoewel dat ook wel goed klinkt, zegt het lang niet alles. Wat is zo’n bewering nou echt waard?

Nederland is een jonge markt

Ik krijg regelmatig vragen met dezelfde strekking, zo ook een paar weken geleden: “Kun je zorgen voor een productverzekering van 15-20 jaar? De vraag ernaar is groot, dus dan zouden we veel meer kunnen verkopen!” Zulke vragen schreeuwen om een nadere analyse, want in de rest van de wereld is er geen behoefte aan extra garantie.

Afgelopen week was ik met een wereldwijde speler in China. Met een geïnstalleerd vermogen van ruim 2 Gigawatt hebben ze al echt wat gerealiseerd. Ik vroeg ze of een langere garantieperiode voor hen interessant was. Het antwoord? Helemaal niet! Waarom niet?

Heel simpel: ze kennen de werking van de producten, bezoeken zelf de fabrieken en kijken goed naar hun leveranciers. De rendementen worden afgedekt door de bank en verzekeringsmaatschappijen die bekend zijn met de markt. En die vinden 10 jaar productgarantie meer dan genoeg.

Maar waarom vinden we het in Nederland dan zo spannend? Dat heeft alles te maken met de ontwikkeling van de markt. Die staat, in tegenstelling tot veel andere landen, echt nog in de kinderschoenen. Daarom zijn banken, verzekeraars en investeerders op zoek naar extra zekerheden. En er zijn natuurlijk voldoende tussenpersonen die deze angst gebruiken om een extra graantje mee te pikken. En vergeet niet, de SDE+-subsidie wordt afgegeven voor 15 jaar, dus met 15 jaar productgarantie slaap je op twee oren. Tenminste, dat zou je denken…

Een nadere analyse

Zo is er een panelenfabrikant die voor bijbetaling van 0,01 euro per Wattpiek 5 jaar extra productgarantie geeft. Voor 0,02 euro gaat dat zelfs naar 20 jaar. Wat betekent dit effectief? Ik onderzocht het, en las dat de voorwaarden van de extra garantie hetzelfde zijn als in de eerste 10 jaar. Dat klinkt goed. Maar de vraag is: hoe is dit afgedekt?

Een fabrikant mag zelf weten welke garantietermijn hij afgeeft. Zolang de fabrikant bestaat, is er dus niets aan de hand. Maar gaat een fabrikant failliet, dan is je garantie ook weg. Het is dus belangrijk om te checken of de garantiebeloften zijn afgedekt door een neutrale partij. Vergeet niet dat je in 100% van de gevallen al een opbrengstgarantie van 25 jaar hebt. Dat betekent dat met een niet-functionerend paneel de opbrengst niet wordt gehaald, en dat jouw kapotte paneel dus onder de opbrengstgarantie wordt vervangen.

Ik vind dat een goed product geen langdurige garantie nodig heeft. Je moet je misschien juist afvragen waarom een fabrikant langdurige garanties aanbiedt. Durf te vertrouwen op jouw eigen ervaringen en jouw gevoel bij de aanbieder. Via internet kan je makkelijk meer inzicht krijgen in de financiële resultaten van jouw toeleveranciers, en kun je zien op welke plekken ze al zijn ingezet. En kijk ook eens wat onze buren in Duitsland en Frankrijk qua materialen gebruiken. Ze lopen al wat langer mee en hebben dus veel meer ervaring.

Zin om hier eens wat meer kennis over op te doen? Laat maar weten, ik help je graag een stapje verder!