Chinese marktprijzen worden nu vooral kunstmatig hoog gehouden

Chinese marktprijzen worden nu vooral kunstmatig hoog gehouden

Voor de jaarwisseling kondigde Gerard Scheper, CEO van European Solar, aan dat er weer een daling in de Chinese marktprijzen aan zat te komen. De daling is nu terug te zien in de cijfers, maar dat is niet het hele verhaal stelt hij, er is meer aan de hand. “Ook al is er een dalende trend te zien, de prijzen blijven hoog en dat is een beleidsmatige keuze.”

Hoewel de prijzen weer voorzichtig begonnen te dalen in het laatste kwart van 2021, waarschuwde Scheper al dat de bodemprijzen van pre-corona niet meer terug zullen keren. “Dat durf ik wel met 95 procent zekerheid te zeggen. Ergens hoort het ook bij een markt die volwassen aan het worden is dat je niet alles tegen bodemprijzen doet.”

Vanaf eind oktober tot en met november waren de prijzen al begonnen met een lichte daling. Met name de prijzen voor transport daalden met 7,5 procent al behoorlijk. Toch zijn de prijsdalingen nog nauwelijks te merken en dat is niet het gevolg van marktschommelingen.

“Wat we hebben aangekondigd is gebeurd, de dalingen zijn nu ook in de cijfers te zien. Maar er is nu een tendens hebben dat de inkoopprijzen over de hele breedte gedaald zijn, maar de verkoopprijzen worden verhoogd. Zowel voor transport als voor zonnepanelen.”

In december was er sprake van een algehele prijsdaling met de Monokristallijn silicium panelen (15,1 procent) en de grote mono wafers (10,1 procent) als uitschieters. “Maar dat moet je eerder zien in het licht van eerdere prijsafspraken”, stelt Scheper.

Lees ook: Chinese energietekorten bedreigen Europese energietransitie

“De grootste Chinese PV-fabrikanten hebben eerder prijsafspraken gemaakt, bijvoorbeeld dat ze de prijzen van de monokristallijn silicium panelen nooit boven de 250 Chinese renminbi zouden laten komen. Onder invloed van energie-, transport en grondstoftekorten is dat toch gebeurt en dat wordt nu gecorrigeerd.”

Chinese flexibele capaciteit
Dat de verkoopprijzen voor de export kunstmatig hoog gehouden worden, heeft natuurlijk invloed op de exportvolumes. Maar Scheper vertelt dat de binnenlandse vraag dusdanig hoog is dat er geen noodzaak is om het exportpeil weer omhoog te brengen.

“China installeert 5,7 gigawatt per maand waar Duitsland een heel jaar over doet. Ook op het gebied van onderzoek en ontwikkeling gebeurt waanzinnig veel, dat is echt indrukwekkend.”

Een manier waarop Chinese fabrikanten dat doen ondanks allerlei berichten over tekorten in de markt, is door samen te werken met concullega’s, zo vertelt Scheper. “Chinese fabrikanten kopen flexibele capaciteit in bij hun concullega’s. Hierdoor krijg je dubbeltellingen in productiecijfers, waardoor die niet altijd even betrouwbaar zijn.”

Zo ontstaan er flinke verschillen in productiecapaciteit en de benutte productiecapaciteit. “Uiteindelijk is het China first in deze markt en dus worden de productie en de productiecijfers kunstmatig omhoog of omlaag gebracht. Het is daarom extra belangrijk om de trends in de gaten te houden en niet alleen naar de cijfers te kijken. Hoewel die nog altijd een goede indicatie geven.”

Effect prijsdalingen lijkt nog even op zich te laten wachten
Hoewel de transportkosten tot en met november relatief stevig daalden, bleven die stabiel in december. De transportkosten schommelen nu rond de 13.500 dollar per container op de route van Shanghai naar Rotterdam.

“Traditioneel zijn er weinig containers beschikbaar zo vlak voor Chinees nieuwjaar, na 1 februari zal dat veranderen. De prijs van transport kun je voor langere tijd vastleggen voor een bepaald volume, sommige partijen kunnen daardoor met prijzen tot 9.500 dollar werken, anderen betalen nu rond de 13.500 per container. Zo zie je maar weer dat inkopen echt een vak apart is.”

Na Chinees nieuwjaar verwacht Scheper dat de prijzen weer in rap tempo zullen dalen, omdat de binnenlandse vraag dan sterk afneemt. “Ik verwacht transportkosten tot 8000 dollar in het tweede kwartaal. Dan komt daar alles weer rustig op gang, een beetje zoals bij ons na de bouwvak.”

Hoewel Chinese prijsdalingen er dus aan lijken te komen zal dat niet gelijk tot meer ruimte leiden, denkt Scheper. “Mensen vergeten nog wel eens dat er tussen het kopen van Chinese producten en het hier in Nederland ontvangen, een gat van 2,5 maand zit. Nu zijn vraag en aanbod nog niet in evenwicht en worden de prijzen ook deels kunstmatig hoog gehouden, maar die prijsdalingen zitten eraan te komen.”